الأحد، 30 نوفمبر، 2008

آخـر يـوم فـي الشـهر.


كلمه ...الشهر... بتفكرنا بالمرتبات ..و الطلـلبات و
 الاحتياجات
وعلي وجه الخصوص اما تبقي آخر ...الشهر.
أراهـن لو فـيه موظف لـسه باقي من مرتبه حاجه في جـيبه.
واراهـن برضه لو حد فـينا لـسه باقي في دماغه حاجه ..
من الي بـيتعمل فـينا.
أسـمحولي ..آخـد راحتي في الكـلام ...وأياكم حـد يقـول مش فاهـم 
الي مش فاهـم ...يقول لـعـمي..فشكول . 
مـنـذ ( حـلوه منـذو دي ) أيام دخـل عـندي ( هـو ..مـش ..نـو ) هو بيه ..أظن اسمه 
كـده ... و هـو هـو ..أقصـد عـلق تعليقه ..رحت أشوف عـمي ..لا سـيدي 
هـو هـو ..( الله يهوهوه )..زي سيدي المحظوظ الله يحظه ...زي ما بيقـول
أخويا فشكول ...يعني هو بس الي يعرف يقول ...ما احنا اهـو بنهوهو بقي .
آسف ...أتلوحت خارج الموضوع ..غـصب عـني والله .
 دخـلت عـند سيدي هوهو(الله يهوهوه ) لـقـيت ...بسم الله ما شاء الله ...
يا الله ...الي هـذه الدرجه وصلت هـيافه الانـسان ..
اذا كان من قـام بهـذا العمـل انسان ...انا في حيره من الأمر..
لا الوم عـليـه مـا يفـعله فـهو حـر ...ولا استطـيع أن أمنـعه من الدخول 
عـندي .. و سـيجد مـن يتجاوب معـه!!..مـعـلهش يا جـماعه آخـر الشهر بقـي.
الـي نـفسي أفهمـه ...والي يفهـم يبقـي يـفـهمني...
اللـي بـيحصل ده ...مـن أيــــه؟
تحديث:أول ..

Blogger هــو..مش ..نـو يقول...

http://images.panet.co.il/articles/20012006-93825-1.http://images.panet.co.il/articles/20012006-93825-1.jpg

تحديث :ثانـي..

كل الساد القراء ...أرجوكم.. تفكولي شفره الهوهوه.. دي !!

الخميس، 27 نوفمبر، 2008

الـعشر الأوائــــــــل.


كـل عـام و حضراتكم بـخـير..أعاد الله عـلينا وعـلـيكم الأيام المبـاركـه باليمن والبركـات..
قـد يتصور البعض أن الـوقـت بـدري عـلي الحـديث في هـذا الـموضوع.. 
كـنت افـكر فـيه من ايام مضت ...ولضيق الوقـت و زحمـه الأحداث ...الـوقـت راح..
بينما اتجول كعادتي في مـدونات الزملاء ...عـثرت عـلي احداهم أسمها ( الضحـايـا )
و تتكلم من وقت بعـيد عـن الأستعداد للعيد الكبير ...كل عام وحضراتكم بخير
لم أقـرأ شيئأ عـن الموضوع ..الا ما قرأته في تلك المدونـه ...ولأنـي لم اعرف كيفـيـه 
العـوده اليهـا رأيت انه من حق زميلنـا الفاضل علينا ان نعترف له بحق السبق التدويني
ان صـح التعبير ...وننقـل عـنـه ولـو عـبـاره  من تـدوينته المبكره و التي يذكرن فـيها
بأن العشر الأوائل من شهر ذو الحجه ...ايام مباركه فيها من الفـضل و الخير ما في العشر
الأواخر من رمضان ..
وهـم اليالي العشر الذين أقـسم بهم رب العزه في سور الفجر ( والفجر * و ليالي عشر * و الشفع
و الوتر). وفي مقارنه بديعه بين العشر الأواخر من رمضان ، و الأوائل من دي الحجه يقول:
عشر رمضان بهن ليله خير من الف شهر...
عشر ذو الحجه بهن خير يوم طلعت عليه شمس ( يوم عرفه )
الأولي تنتهي بعيد الفطر المبارك ...والثانيه تنتهي بعيد الفـداء ( الأضحي )
بارك الله في الأخ الكريم ... و بارك فـيكم ...
وكـل عـام و حضراتكم بخــــــــير ؛؛؛

الاثنين، 24 نوفمبر، 2008

أســــــ و يهمنا رأيـــــكم ــــتطلاع ..



 توضأت.. و صليت ..ونويت.. والنيه.. لله .
أخوانا في غزه كلنا نعرف حالهم ايه ؟
بلد كل مداخله بيسيطر عليه اولاد الايه 
ظلم وظلام وقهر وحكم ظالم من عالم بلا دين ولا ضمير.
ونحن نقف مكتوفي الايدي لا حيل ولا قوق
حتي الانكار بالقلب والدعاء بظهر الغيب
 عليه مش قادرين ...
أي شرع ده ؟..وأي دين ؟
أنقبل ان نكون واليهود شركاء في القضاء
علي أطفال ونساء وأرامل وأيامي و عواجيز
غزه؟
نعم ...صمتنا عقد شراكه معهم ..بلاش ..
تهون النساء والاطفال والعواجيز ...تهون عليك
نفسك !!
نعهاد من نقضوا عهودهم مع الله ...
لنقتل الصمت أخي ...ولا نكون شركاء لهؤلاء في هذه المهزله..
لنفيق قبل ان نلقي بأنفسنا معهم في هذه المزبله.
ساعه واحده فقط نعيش فيها بقلوبنا ..مع اخواننا في غزه .
وكي يكون الامر واضحا للجميع 
لم يعد هناك مبررا للصمت غير الجبن..
وخطوتهم القادمه ذبح كل القطيع
وكي يكون الامر واضحا للجميع 
نعيش ساعه زي أخوانا في الصقيع
***
من غير ماء ولا كهرباء ..نجرب ساعه الشمعه..
مع الدمعه..يمكن قلوبنا تحن
 يمكن السما بالرحمه علينا تمن.
***
خالص التقدير للأستاذ/ محمد الجرايحي

الجمعة، 21 نوفمبر، 2008

حــيرونـي ..معاهــم


اللهم اجعل كلامنا خفيف عليهم ..يارب...قـادريـا كــــــــــــــــــــــريـم..
الجامعه الامريكيه ...لها مقر بسم الله ما شاء الله في قـلب القاهره . الي عنده مانع يقول ... اهداف الجامعه معلنه ومش مستخبيه ( هتعمل ايه يا فشكول ) حبايبنا الي عندهم عقده الخواجه وبيجروا علي كل صيني ..بيجروا علي الجامعه الامريكيه . تورمت وتضخمت الجامعه وضاق عليها المكان وكتم علي نفسها ..حرام تتنفس وتكتم علي انفاس الي ما يعجبهوش... وبقدره قادر تحصل علي مساحه 260 فـدان اي والله..ما هي بتملك الي عايزاه في اي مكان (الخبر من جريده القدس) لتقـيم... واقامت المقر الجديد ..ويفاجأ الطلبه ان المقر الجـديـد قـال ايـه مافـيهوش مكان للصلاه ! يا ناس الحـده بتحـدف كتاكيت ؟ اداره الجامعه اعلنتها بصراحه وقالت احنا لا ح نبني جوامع ولا كنايس وال مش عاجبه يخبط دماغه في الحيط . نـفـكر شويه الـرد يكون ايه ؟ الطلبه عملوا جبهه وشكلوا تشكيل وفصيل لبناء المسجد . واحد نـدد وهـدد واستنجد... بشيخ الأزهر. وكل واحـد حـر في الي يعـمله ...كمان انا حـر في الي اعمله.. انا عملت الي عليا وقلت لكم .... انتم هـا تعملوا ايـه؟؟
علي فكره ..الجامعه راح تبيع مقرها القديم ...تعرفوا مين المشري ؟؟.. الي يعرف
أجيب له تأشيره يروح هناك... القدس.
ياقدس عذرا ما عدنا نقدر..
ولا حتي نفكر..نقول أسمك!
ولا حتي نحلم نشوف رسمك!
ن يقول...

السلام عليكم 
أومال تقول ايه يا فركشاوى لما تعرف المصيبة دى إن بعض مدارس الازهر لغوا فيها المساجد وحولوها مخازن للبسكويت ال بيجى معونة للأولاد مشعرفة منين ويا ولداه عمالين بيضيقوا عليهم الاماكن لا المدرسين لاقين حجر يقعدوا فيها ولا مكان بيصلوا فيه بتكون قاعدتهم فى الهو الشمس تلسعهم والبرد يقرصهم أوم ايه على رأى الاستاذ فشكول المدرسين اتبرعوا من جيوبهم مع أولياء الامور وجابوا شوية خشب زى الغلابة وعملوا حجرة تقفيل أوم ايه مرة تانية تيجى لجنة تعملهم مشكلة إزاى يعترضوا على أنهم يتهانوا ويفضلوا واقفين طول النهار على رجليهم من غير سقف يحتموا فيه والصلاة لغوها علشان بتعطل الطلبة والمدرسين واليتيم يا ولداه بيعفوه آل ايه من مصاريف الكتب 40 جنيه ويطلبوا منه كشاكيل وأدوات ب200 جنيه المدارس ضاقت والعقاب ال عاوز يدخل الازهر يستحمل .. طيب تقول فى ده ايه .
انت عاوز تجيب الجامعة الامريكية زى الازهر ولا ايه هى براحتها تاخذ أماكن وتلغى دور العبادة أصلك فى البلدى ضيف .. مرة واحد قام وقال فى إنفعال 
ياناس ياهو هما بيلغوا المساجد فى المدارس ليه دا إحنا أيام الاحتلال البريطانى كان فى كل مدرسة مسجد يعنى لازم نجيب محتل تانى علشان نرجع ونبنى المساجد ولا ايه 
مع خالص تحياتى بوست فعلاً رائع

فركش..أوي .

كل أولادي الي في الجامه العلمـانيه ها ارجعهم الكتـاب يتعلموا علم الكتاب الأول ..وبعد كـده يـارب يتعلموا.. ف يدعوت احرانوت.



السبت، 15 نوفمبر، 2008

أنـا ..مش فاهــم..


ليـــــــــــــــــــــــــه..؟
حاولت قدر المستطاع أن أربط بين ما أعرف وما أري وما أريد فـما وصلت لشيئ .
لم تفهم لانك لا تعرف محدثك و شاهدت أشياء غريبه منكره عـندك وربما لا تساوي شيئ لديك ولأننا لا نعرف ماذا تريد..
 فـلتعرف انت ماذا نريد نحن حتي تستطيع ان تفهم ..
من يغضبه الحديث الجاد فلا داعي لأن يسمعه لاننا لا نحب اغضابه ...
أولا: لابد ان نعرف ان الله سبحانه وتعالي لم يعطنا العقـل الا لنعقـل به الاشياء . وتحضرني مواقف في حادث الأسراء و المعراج..
 عـندما نقـل الناقـل الخبر لسيدنا ابو بكر الصديق رضي الله عنه ..قال له ...ان صاحبك يقـول أنه أسري به الليله...وهنا ونضع مائه علامه استفهام ومائه مليون علامه تعجب ..فالموقف رهيب ومهيب وصعب الي ابعد حد يتصوره عقـل ...ولأن الرجل يعرف المدعي فلابد من عقـل وحكمه وهنا...كان الفهم السريع ..والرد المتعقـل بحكمه ...( ان كان قال ذلك فـقـد صدق )
 الصديق صدق قـبل أن يسمع رسول الله صلي الله عليه وسلم.. صدقه دون ان يقول كيف ومتي ولما وما... ليــــــــــــــــــــــــه ؟
 لأنه رضي الله عنه ... لم يترك للسانه العنان ويحجر علي عـقـله...فكر لأنه كان يؤمـن ...ان هـذا الرجل يأتي بأكبر من هـذه الحادثه مجرد الأسراء ومن رجاحه عقـله قال..( والله لو قال أعرج بي لصدقـته ) يا للهول ينكرون مجرد المشوار من مكه الي الاقصي ...وهـذا يقول ..لو قال ذهبت الي السماء لصدقته ...العقـل...أم الجنون ...في هـذا الموقـف كثير من العلامات أمام الصديق ..ولكن ما يعنينا هنا أستخدام جيد لعقل واسع وقلب مؤمن .
 الموقف الآخر لذلك الرجـل الذي أجار الرسول صلي الله عليه وسلم ..وذهب اليه هائجا يهلوس 
 ( يا محمد.. فـرقـت جماعـتنا وسببت آلهتنا وسفهت أحلامنـا ..وأجرناك ..وتأتي اليوم لتقول اسري بي ...لا واللات مالك جوار عـندي )
 وقـد غاب عن عقـل الرجل الكثير ...وفي هـذا الموقف الكثير من الدلالات ولكن يعنينا هنا غـيبه وعـيه...غـاب وعي الرجل تماما ..فتسفيه 
 أحلامهم وتحقير أربابهم وتفريق جماعاتهم كل هـذ لا يساوي شيئ بجوار ادعاء لـن (من وجهه نظرهم) يضار منه أحد .
 أيها الأحبه لنكن رؤسـا ...و بالرؤس عـقـول ...ونصبر لحظات قـبل ان نـقـول ....ولنتعلـم ..ونتعلـم ..ونتعلـم   
 حـتي لا نـتألـم ...ونتألـم ...ونتألـم. 
سمكه وحده : يارب يخليها لك ...وحنوصل باذن الله 
أستاذي محمد الجرايحي : يارب نكون بنصون الأمانه
عم أحمد ياشاعر: أنا شاعر كمان بس ب.....    
من فضلك ...راجع الموضوع السابق .

الاثنين، 10 نوفمبر، 2008

انتبه ..انها المفارقات

ليس هنا ك ما يدعوا للدهشه و الأستغراب الماء والطبيعه وسماء ملبده بالغيوم وكلب قائم بالحراسه يلوم علينا الخيانه.
وحجر من الزمن القديم بيطلع لنا لسانه ..ياد المهانه.
وياه مخلوق آخر و مخلوقات بتطلب التوبه.. ودا الأخيربيعلمنا الصبر علي ركوبه ..والماركه عالميه ..
والقطار ماضي ..ونازلين المحطه الجايه .

Blogger elsha3er يقول...

بصراحة انا مش فاهم اية المقصود من الكلام


احمد الشاعر

14 نوفمبر, 2008 03:29 م

حذف
Blogger محمد الجرايحى يقول...

أخى كل مافى الكون من كائنات هى خلقت من أجل أن تكون فى خدمة الإنسان وهى المعلم له أيضاً .. منذ المعلم الأول الغراب الذى علم الإنسان كيف يوارى سوأة أخيه إلى لامؤخذة الكلب الذى علمه الوفاء والحمار الذى علمه الصبر ..وحتى النملة التى علمته المثابرة والاجتهاد
وحتى القرد الذى علمه التقليد...

أحيى فكرتك الجيدة وطرحك الرائع
أخوك
محمد

14 نوفمبر, 2008 05:49 م

حذف
Blogger سمكه وحده يقول...

نقول ايه
هيييييييييه دنيا
بس احلي حاجه القطار وعارف كل شخص ليه محطه معينه وهينزل والقطار يكمل الرحله بس ياتري هيوصل لفين وياتري كل انسان هيوصل للمحطه اللي عيزها ولا من الزهق والملل هينزل في نص السكه
اتمني كل واحد يوصل للمحطه بتاعته
تقبل مروري
سمكه

15 نوفمبر, 2008 03:23 ص

حذف

السبت، 8 نوفمبر، 2008

شــــــــــــــــــــــروووووود

الشرود .. السباحه في الخيال.. البعـد و السفـر الطويل ...هروبا من الواقـع. 
غـالبا ما يكون الـدافـع ...صعـوبه و مراره المحيط الخارجي ...و سرعان ما تجد الروح الراحه بعيدا عن كل ما لا يمت لها بصله ..و عندما تستريح الروح ...وتهدأ في محبسها تنسجم مع ما حولها  و تهـدأ النفس و تطمئن لمـا يـدورحولها .
طبيعه الروح تختلف تماما عن طبيعه الجسد ولا تستغني الروح عن الجسد ولا الجسد عن الروح طالما هما في طور الانسان ...
تبارك الخالق فيما صنع طين تختلف عناصره ومكوناته ...تدخل فيه نفخه أو نفحه من روح الله ...فـتجعـل فـيه الحياه والحركه ..تسري الحياه في الـصلـصال الحمـأ المسنون فنري في ذلك المخلوق العجب العجاب . 
تركيبه الطين التي تحمل كثيرا من الخواص وربما تكون بعض الخواص متناقضه تماما ... تمتزج هـذه العجينه لتعطي لنا الشكل و اللون والوزن ..مـع تلك النفخه التي لا نري لها لونا ولا نشعر لها بوزن.. تسكن في هذه التركيبه الطينيه في تناسق وتجانس و تداخل عجيب .. وعندما ترحل ...
تترك هـذه الطينه فتتجمد و لا تعود قادره علي الحركه ...فتركـد و تتعفن وتتحلل لعناصر كثيره ربما هي عناصرها الطبيعيه .
و تتولي عنايه الصانع هـذا المزيج بالرعايه والدعايه له ...وتترك له الخلافه في الأرض ...التي هي أصل طينته . متي سيطرت عليه الطبيعه الطينيه فلا يطاق من شره ...ولو عـاد و تـذكر ما تم ادخاله علي هـذه الطينه تنبه لمـثاليته المـلائـكيه . و تظل أكـف العنـايه ترعاه في كلتا حالتيه ...

الخميس، 6 نوفمبر، 2008

أوباما يلعب دورا جـديـدا

الي الذين يفهمون ...ويدعون عدم الفهم .
الي الذين يحاولون قهرنا ...و يقولون انهم لا يستطيعون .
الي الذين يحملون اخطائم وجبنهم علي شماعه شجاعه الآخرين .
الي المتكاسلين المتراخين النائمين تحت أقدام أسيادهم .
الي كل من ركن وركد في بحيره الركود ... الي كل من يريد ان يكون اي شيئ في بحيره التماسيح القـذره .
الي من أحبوا ان يكونوا زيولا ...زيولا لأي شيئ ...ولم يفكروا مره واحده ..وظلوا يتابعون التقـليـد الأعمي ...
لعلكم تشاهدون وشاهدتم هذه الصوره التي أثارت جدلا واسعا في المجتمع الأمريكي عندما شاهدوا المرشح لرئاسه الجمهوريه وهو يرتدي هذا الزي الغريب ...ربما كانت الصوره أو كما يقولون الnew look قد غير فكر ونظره المجتمع الأمريكي للرجل الأسمر ...وجعلهم ينتخبوه . لقـد فكروجـدد وغير ملابسه ...ونحن لا نعرف كيف نفكر ولا نغير طريقه تفكيرنا ....وأراهن علي ان تري في السوق هذه الملابس يرتديها الكثيرون .....
ان تكون رأس حمــــــــــــــــــــــــــــــــــــار ...خيرا من ان تكون ذيل أســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد .
الصوره منقوله من مدونه المدون / الاستاذ محمد الجرايحي.
للأسف بدون اذن ( لكن مش سرقه والله )

Blogger محمد الجرايحى يقول...

كان أول مافعله أوباما بعد فوزه اختيار اسرائيلى ليكون كبير الستشارين له
هل وضحت الرؤية ..؟؟؟

هو صنيعة صهيونية .. برعوا فى صنعه وتقديمه للشعب الأمريكى المخدوع ولنا جميعاً فى صورة جميلة جذابة خدرت مشاعرنا ......
فمتى نفيق من هذا السبات العميق ؟؟؟؟؟

أخى الفاضل: ليست الصورة فقط المدونة بما فيها تحت أمرك ..
وأشكرلك تواصلك الطيب والقيم

تقبل تقديرى واحترامى
أخوك
محمد

08 نوفمبر, 2008 12:12 م


الكحيان قال,
نوفمبر 6, 2008 في
2:07 ص
بوست جيد والله ياسيدي ، وأنا أرى أن أوباما ليس سوى دمية وورقة رأى الأمريكان أنه قد حان الوقت للعب بها، فهم بحاجة إلى تحسين الصورة، وتبديد بعض المفاهيم التي ترسخت عنهم في الفترة الماضية، وقد قالها اليهود قالوا إنها الأفضل حتى تمحى صورة التحيز الأمريكي الواضح. وقبل كل شيء لا ينبغي أن ننسى أن المحرك لكل شيء هناك هو مصالح الشركات العابرة للقارات فهي في الحقيقة التي تنصب الرئيس الذي يناسبها - سواء أوباما او ماكين فكلهم من صنيع هؤلاء- وهم يتقنون حبكة الديمقراطية لأن شركة واحدة من تلك الشركات لها ميزانيات تفوق ميزانية الكثير من الدول، ولأنهم يملكون الآلة الإعلامية الجهنمية التي تلعب في العقول وتدفع الناس على التصويت على ما هو ضد مصالحهم مع اقتناعهم التام بذلك، فأوباما ياسيدي ليس سوى دمية ستؤدي دورها وتمضي .

الثلاثاء، 4 نوفمبر، 2008

بجـد ..بجـد أول كلام

الكلام كتير وكتير قوي ...وزي ما بيتغير المكان بيتغير الزمان وكمان الكلام ...وزي ما بيقول المثل ( الي ع البر عوام .)
قبل ما انوي اكون فركشاوي ...كنت فاهم فركشاوي غلط ...كنت فاهم انه حاجه كده يعني مش كويسه ...وعلشان نبقي( علي بلاطه) ..انا كان نفسي في الحاجه دي ...الخبص ..والفتتن..وتطفيش الناس من بعض.. ولو لقيت اتنين افرقهم ..اخليهم تلاته ماشي ..سته فى18 فركشهم ..فشولهم ولقيت حاجات كتيره قريبه من المعني ده ... زي رشهم ..بعترهم ..بعزقهم ..وعلي فكره حقيقي كل واحد من دول له مهمه مختلفه تماما عن مهمه الآخر ...لكن ليس هذا موضوعي الآن ...دا لو كان فيه موضوع أصلا...
المعني للفركشه كما وضحه الاخ الكحيان عجبني شويه وقلب موازين دماغي وفرغها اكثر مما هي فارغه ...أخويا فشكول ...قعد بعيد يراقب الموقف ويشوف انا راح اعمل ايه ؟ وبقي يدعيلي ...والله ما انا عارف بيدعيلي ..ولا بيدعي عليا..لكن انا شامم ريحه غير عاديه كده ...لازم تكون حاسه الشم عند الي زينا قويه شويه ...لكن لن تصل لقوه شم الش.....
الكحيان وفشكول بيحبوا بعض قوي ليه ؟ مش عارف ....وزاد الطينه بله ...واحد تالت كده معاهم اسموووه ...شفته كتير عند الكحيان ..وعند فشكول كمان ...وعلي فكره هما التلاته ...بيروحوا حنه مش ولابد ..حته كده يعني ...علي فكره ممكن تلاقوهم هناك دلوقت ...دي الريحه الي كنت ...بقول ريحه ايه دي ؟
ناس كتير تحب تتلزق في مطارح مش ولا بد ...وكمان بيبقي غير مرغوب في تواجدها ...يعني بالبنط العريض كده من غير زعل ولا ..فركشه ... دمها تقيل علي أصحاب المكان ...يا عم ..بلا هم ...أصحاب البيت راضيين ...انا ماااااااااالي
نرجع للمكتوب ...في كلام اخونا الكحيان ...نلاقيه جعل من الفركشه شيئا حسنا ...ولكنه لم يقل لنا في اي اتجاه نسير الي الخير ام الي الشر.
وهذا ما كنت اسأل عنه ...لقد ترك الامر مفتوحا ... وينتظر ناوي علي ايه ؟
انا كمان بسأل معاكم فركشاوي ينوي علي ايه ؟ هو ناوي ...ناوي ..
هنا خبر يمكن يفرحنا شويه ...فيه حبه بصاصين ..او مخبرين ..او خباصين ..او مبا.....نعوذ بالله ..يعرضون خدماتهم ..أي خدمه؟
ونتقابل قــريب أوي...فركش
الكحيان يقول...
يافركشاوي لا أدري من أي أمريك أعجب، أفأعجب من تجهيزك لبوستين في وقت واحد أم أعجب من قدرتك العجيبة على الفركشة وتأجيج النيران بين الأحبة، وماذا يافركش في أن نذهب إلى هناك إلى الأماكن إياها للتنزه والرفاهية والاستمتاع بالكلمات الرقيقة والتجارب الحقيقية؟ فإن النفوس تمل وتتبرم ولا بد لها من أن تحمض وأن تلهو ولو ببعض الباطل - إن كان ذلك باطلا - هكذا كان يفعل أجدادنا الأوائل وسلفنا الصالح ... أؤكد لك يافركش أن الله خلقنا أشتاتا لنا مزاجات وطبائع مختلفة، ومن الخير أن نلتقي على ما هو مشترك بيننا، وأن تتسع صدورنا وأن نتجاوز خلافتنا، والصواب دائما يفرض وجوده برقة وإن طال الزمن . مع تحياتي .
06 نوفمبر, 2008 03:43 ص

الأحد، 2 نوفمبر، 2008

فركش.أوي ...يقول..

 السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
 لم اكن اتوقع ان يكون هذا العالم ..عالم التهوين بهذه الصوره.
 الصوره التي تراها انت وتعرفها انت ...اما الصوره التي أراها انا فلم تكن هي الصوره التي رسمتها في مخيلتي كما قلت ، لكن ليس معني ذلك  ان ظني قـد خاب ...لا لقـد رأيت صوره اخري سوف تراها انت معي من خلال الفصول والسطور .
 مالم اكن أتوقعه :
 هـذا التجاوب من الأحبه والأصدقاء ... وهذه طبيعه في المصري  لا ينكرها احد عليه ( النصره ـ والشهامه ـ والمرؤه ـ و.....الخ ) لقد كرمني الله سبحانه وتعالي او أبتلاني لا أعلم بخصال ومزايا أراها احيانا عيوبا وسلبيه وتاره أخري أري عكس ذلك تماما ...لا اكتمكم سرا ...كان يهمني في المقام الاول تعليق الصديق ( الكحيان ) وقد صدق ظني فيه ...( بعد ان تابعت كتاباته ) وعرفت هذا القلم ...وما أري فيه أحسبه علي خير ولا ازكي علي الله احدا ...انسان وقور جدا الي ابعد حـد حتي تصورت انه هو الوقار بعينه ...متواضع جدا لدرجه السخريه من نفسه ، واسع المدارك وكثير المعارف عن فـهم وعـمق ووعـي ...وله رؤيه مستقـله بنفسه يعتد بها دون فـرضها علي الآخرين .يملك قدره غير عاديه علي ان يجعلك تستمر معه حتي ينهي حديثه وتنتظر منه المزيد...هو السهـل الممتنع .
 يقول البعض :
 مالنا نحن وهـذا الحديث ؟ أقـول ( فركشت عـليا الموضوع ) لماذا قـمت بعمل مدونتك ؟ او بصيغه اخري لماذا دخلت عالم التهوين ( التدوين ) ؟ مما لا شك فـيه ونتفـق عليه جميعا.... لنبث هـمومنا و أفكارنا لمن تقع عينيه عليها ...و ننتظر ردود افعال وقع ما صنعنا عند الآخرين..و كأي  شيئ فيه الصالح والطالح ..لا نميز الصالح من الطالح بدون دراسته ...و لا بد ان نستحسن الحسن و نستقبح القبيح ...حتي تكون لدينا الرؤيه الصحيحه ويعلم من لا يعلم ...ونكون رأي عام صحيح من خلال المتعارف عليه ضمنا فيما بيننا دون الدخول في تفاصيل يمكن ان تؤدي الي الخلاف والشقاق ....وعـندما نختلف ...لا نأتلـف ابدا ...ويكون دور فـركشاوي سهـل للغايه ...ويزيد الطينه بله ..فشكول .
 سنلتقي علي خير باذن الله .... 
تأكيدا لحسن ظني بهذا الرجل ...قـد آثــر صاحبه ..انه بالفعل يستحق ان تعرفــــــــــــــه .

Blogger الكحيان يقول...

صديقنا فركشاوي : لا فركش الله لك همة،ولا فشكل لك رغبة، أنت تحسن الظن بي إلى حد بعيد - سامحك الله - وقد خلعت علي من الصفات الكبيرة ما جعلني أحك قفاي بشدة،فأنا والله دون ذلك بكثير فمازلت أتحسس الطريق، وأتبصره بإخواني، وحسنا ياصديق أنك بدأت الفركشة والفركشة توازي في مصطلحات المتصوفة مرحلة التخلية ثم تليها التحلية ثم تختتم بمرحلة التجلية، فهيا أيها الفركوش شمر عن ساعديك واكشف عن ساقيك وشد مئزرك،وفركش فركش الله غمتك . مع تحياتي

02 نوفمبر, 2008 07:09 م

حذف