الاثنين، 24 نوفمبر، 2008

أســــــ و يهمنا رأيـــــكم ــــتطلاع ..



 توضأت.. و صليت ..ونويت.. والنيه.. لله .
أخوانا في غزه كلنا نعرف حالهم ايه ؟
بلد كل مداخله بيسيطر عليه اولاد الايه 
ظلم وظلام وقهر وحكم ظالم من عالم بلا دين ولا ضمير.
ونحن نقف مكتوفي الايدي لا حيل ولا قوق
حتي الانكار بالقلب والدعاء بظهر الغيب
 عليه مش قادرين ...
أي شرع ده ؟..وأي دين ؟
أنقبل ان نكون واليهود شركاء في القضاء
علي أطفال ونساء وأرامل وأيامي و عواجيز
غزه؟
نعم ...صمتنا عقد شراكه معهم ..بلاش ..
تهون النساء والاطفال والعواجيز ...تهون عليك
نفسك !!
نعهاد من نقضوا عهودهم مع الله ...
لنقتل الصمت أخي ...ولا نكون شركاء لهؤلاء في هذه المهزله..
لنفيق قبل ان نلقي بأنفسنا معهم في هذه المزبله.
ساعه واحده فقط نعيش فيها بقلوبنا ..مع اخواننا في غزه .
وكي يكون الامر واضحا للجميع 
لم يعد هناك مبررا للصمت غير الجبن..
وخطوتهم القادمه ذبح كل القطيع
وكي يكون الامر واضحا للجميع 
نعيش ساعه زي أخوانا في الصقيع
***
من غير ماء ولا كهرباء ..نجرب ساعه الشمعه..
مع الدمعه..يمكن قلوبنا تحن
 يمكن السما بالرحمه علينا تمن.
***
خالص التقدير للأستاذ/ محمد الجرايحي

هناك 19 تعليقًا:

محمد الجرايحى يقول...

أخى الفاضل :فركشاوى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إخوان لنا فى غزة يعانون وكل مايحتاجون إليه أن يشعرون باننا مازلنا نتذكرهم ...
شارك معنا ولو بكلمة
مدونة نبضات قلم
اخوك
محمد

محمد الجرايحى يقول...

عــــــــــودة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى الفاضل
جزاك الله خيراً .. وأشكرلك مشاركتك الكريمة
وغيرتك الحميدة .. وهذه المشاعر النبيلة
بارك الله فيك وأعزك
اللهم نسألك أن تفك أسر أهالينا فى غزة الحبيبة.

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

دعوه

تحيه طيبه
ندعوك للمشاركه فى برنامجنا الأذاعى عن النت والمدونات من الأذاعه الرئيسيه لمصر اى اذاعة البرنامج العام وهو يذاع يوميا التاسعه وعشر دقائق صباحا عدا الجمعه وبموقعنا رابط بالضغط عليه والأتنتظار قليلا وقت أذاعة البرنامج يمكنك الأستماع الينا
ندعوك لزيارة مدونتنا والتعليق على ما نطرحه من موضوعات وهذه التعليقات تذاع باسماء اصحابها فى حلقات برنامجنا
المدونه
http://netonradio.blogspot.com
الموقع
http://dear.to/cairo

ماما أمولة يقول...

لو تعرف الالم اللي في قلبي

حاسة ان حد ربطني

نفسي اعمل حاجات كتير ومش عارفة اعمل حاجة

محصلناش حتى خيال المئاتة

على عبدالله يقول...

جزاك الله خيرا
وبارك فيك

mohamed ghalia يقول...

حتى يستفيق المسلمين أخى العزيز
دمت بكل الود

اقصوصه يقول...

الله يساعدهم يا رب

والله يسامحنا

على تقصيرنا في حقهم

بس شو نقول؟

حسبنا الله ونعم الوكيل!

كن جميلا...(عضو رابطة هويتي إسلامية) يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي فركشاوي وادام الله عليك حسن اسلوبك وفهمك العميق.

وجزاك الله خيرا

اما موضوع غزة فعلا كما تقول انسي الجميع ولكن اتهون عليك نفسك والله يا اخي فركشاوي انك بكلماتك بتضع الجميع امام فعلا اختبار صعب لقد جردت الجميع من الحفاظ علي الجميع ووضعتهم امام انفسهم ويا اخي يا مرارة الاختبار ويا حسرة الاجابة لقد تعاونا فعلا مع من قتل ابني وابنك مع من قتل اخي واخيك مع من اهان امي وامك مع من جرد ابي وابوك ياله من خزي
بارك الله فيك اخي وادعيلي وادعي للرابطة وادعو الله لك بالتوفيق ودوام النجاح اول زيارة ولكن لي انطباع رائع بل اكثر من رائع عن اسلوبك الجميل

ابو فاطمة

من امام باب المدونة ولا قولتلي اشرب حاجة ولا اتفضل ماشي يا فركشاوي بلاش بخل فك الكيس واعزمني علي اي مشروب

هــو..مش ..نـو يقول...

تركونا للحراسه ...وما رعوا ما ظنوا فينا.
للعهد خانوا ...وعلي العهد بقينا.
في الزل عاشوا...وما رضينا.
ما عرفنا لهم دين ...والوفاء لنا دينا.

fashkool يقول...

الحبيب فركش
شوف يا فركش (تدليع لفركشاوى يعنى) شوف يا سيدى
احنا نستاهل ضرب الجزم والمثل بيقول اللى له ضهر ما ينضربش على بطنه وبتوع غزه ما لهمش ضهر واحنا بقى قال يعنى اللى لنا ضهر ما احنا برضه متنيلين ومالناش ضهر ولو نقطع النور مش حنعمل حاجه وحيفرحوا ان وفرنا الكهرباء لهم عشان هما يهيصوا بيها يا عم فركش الحل الوحيد اننا نغير الغم اللى احنا فيه الاول وبعدين ممكن لو حبينا نودى امريكا فى ستين داهيه حنوديها بس احنا نغير الحزن اللى احنا فيه .. ربنا يخرب بيت اللى مش عاملين ضهر لنا .. يا اخى يخرب بيتى انا وخلاص بلا وجع قلب

احمد عارف الشريف يقول...

بجد موضوع جيد بس محتاج قراة جيدة احمد عارف الشريف

حاجــ عيال ــات يقول...

ربنا يفك أسرهم يارب
ويصبرهم على اللي هم فيه
وياريت ما نبخلش عليهم بالدعاء

حاجــ عيال ــات يقول...

ربنا يفك أسرهم يارب
ويصبرهم على اللي هم فيه
وياريت ما نبخلش عليهم بالدعاء

بس خلاص ... يقول...

فركشاوى العزيز ..
ايه ممكن نقول ..لو الكلام هيحل كنا اتكلمنا العمر سنين ...
وماذا نملك غير الدمع .. والدعاء والتضرع للمولى عز وجل ...
اللهم استجب وتقبل

الراجية عفو الله يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لدي مشكلة عرضتها في مدونتي
http://la7zat200.blogspot.com/
ارجو اعاطئ رأيك

شكرا

ن يقول...

السلام عليكم
كيف حالك يا فركشاوى
أنا علقت قبل هذا التعليق رسالة كانت
عن أهل فلسطين وصلت ولا حدث خطأ أثناء النشر ولم تصل .. من فضلك أخبرنى
مع خالص تحياتى

هــو..مش ..نـو يقول...

عم فركشاوي ...ناوي.
مش ناوي تزورنا ...وتنورنا .
هوهوه هوهوه هوهوه

هــو..مش ..نـو يقول...

http://www.3z.cc/gal/data/thumbnails/127/melrosedom.jpg

البمبوطي يقول...

اخى الفاضل فركشاوى
ندعوالله ان يفرج كرب اخواننا المجاهدين فى كل مكان ..
مدونتك هادفة واتمنى التواصل
البمبوطى
احمد الجمال